Proses Pengendalian Aduan |
|
|
|
Written by Administrator
|
Thursday, 13 August 2009 11:30 |
Peringkat Pertama - Aduan diterima dari pihak pengadu/pengguna oleh NCCC
- Pegawai akan merekodkan aduan dalam data aduan dan memastikan makulmat penuh serta mempunyai bukti yang kukuh.( Maklumat seperti : Nama Penuh, No Kad Pengenalan, Alamat dan sebagainya)
- Pegawai Aduan akan menganalisa aduan pengguna
Peringkat Kedua - Selepas menganalisa, pegawai aduan akan mengambil tindakan yang berikut:
- Menasihatkan pihak pengadu supaya merujuk kepada pihak berkuasa yang relevan; atau
- Pihak NCCC akan merujuk terus kepada pihak yang dituntut bagi pihak pengadu. Pihak NCCC akan melakukan tindakan seperti menghantar surat aduan kepada pihak yang dituntut ataupun mengadakan perundingan untuk menyelesaikan masalah yang diadu
- Pihak yang dituntut dimaksudkan bahawa pihak yang diadu oleh pihak pengguna
Peringkat Ketiga - Pihak NCCC akan menerima maklum balas daripada pihak berkuasa ataupun pihak yang dituntut
- Maklum balas akan disalurkan kepada Pihak pengadu untuk tindakan selanjutnya
- Peringkat Akhir
- Aduan diselesaikan
CARTA ALIRAN PENGENDALIAN ADUAN | | Aduan Pengguna | | | | NCCC | | | | Rekod Aduan | | | | Analisis Aduan/Klasifikasi | | | | Khidmat Aduan/ Perundingan | atau | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Maklum Balas/ Tindakan | | | | Penyelesaian Masalah |
|
Last Updated on Monday, 14 September 2009 15:45 |