Peringkat Pertama - Aduan diterima dari pihak pengadu/pengguna oleh NCCC
- Pegawai akan merekodkan aduan dalam data aduan dan memastikan makulmat penuh serta mempunyai bukti yang kukuh.( Maklumat seperti : Nama Penuh, No Kad Pengenalan, Alamat dan sebagainya)
- Pegawai Aduan akan menganalisa aduan pengguna
Peringkat Kedua - Selepas menganalisa, pegawai aduan akan mengambil tindakan yang berikut:
- Menasihatkan pihak pengadu supaya merujuk kepada pihak berkuasa yang relevan; atau
- Pihak NCCC akan merujuk terus kepada pihak yang dituntut bagi pihak pengadu. Pihak NCCC akan melakukan tindakan seperti menghantar surat aduan kepada� pihak yang dituntut ataupun mengadakan perundingan untuk menyelesaikan masalah� yang diadu
- Pihak yang dituntut dimaksudkan bahawa pihak yang diadu oleh pihak pengguna
�
Peringkat Ketiga - Pihak NCCC akan menerima maklum balas daripada pihak berkuasa ataupun pihak yang dituntut
- Maklum balas akan disalurkan kepada Pihak pengadu untuk tindakan selanjutnya
- Peringkat Akhir
- Aduan diselesaikan
CARTA ALIRAN PENGENDALIAN ADUAN | � | Aduan Pengguna | | 
| | NCCC | � | 
| | Rekod Aduan | | 
| | Analisis Aduan/Klasifikasi | | 
| | Khidmat Aduan/ Perundingan | atau | � | | � | | � | | | | � | | � | | � | | � | | � | | � | | 
| | 
| | | | Maklum Balas/ Tindakan | | 
| | Penyelesaian Masalah |
|