Pesara dakwa ditipu anak saudara |
|
|
|
Wednesday, 22 September 2021 13:24 |
September 22, 2021 @ 10:42am KUANTAN: Seorang pesara membuat laporan polis mendakwa kerugian RM16,000 selepas ditipu anak saudaranya, bagi melepaskan anaknya yang ditahan polis bagi kesalahan berkaitan dadah, Julai lalu.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang, Superintenden Mohd Wazir Mohd Yusof, berkata mangsa berusia 62 tahun mendakwa menerima pesanan WhatsApp daripada seorang lelaki kononnya anggota polis berpangkat asisten superintenden (ASP) pada 6 Julai lalu, berhubung tangkapan anaknya oleh Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jerantut.
"Suspek mendakwa boleh membantu melepaskan anaknya, namun perlu berurusan dengan anak saudaranya berhubung prosedur selanjutnya dan wang RM16,000 perlu disediakan bagi tujuan itu," katanya menerusi kenyataan, di sini hari ini.
Mohd Wazir berkata, mangsa meminta isterinya membuat transaksi pemindahan wang secara dalam talian sebanyak empat kali ke akaun yang dikatakan milik ASP itu di antara 17 dan 25 Julai lalu.
Beliau berkata, mangsa hanya menyedari ditipu selepas dihubungi polis pada 31 Julai lepas memaklumkan anaknya akan dihantar ke Simpang Renggam, Johor menyebabkan dia menghubungi anak saudaranya, bagi mendapatkan penjelasan dan pemulangan wang yang dibayar.
Katanya, suspek enggan berbuat demikian sehingga semalam, menyebabkan mangsa membuat laporan di IPD Jerantut. Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntuk hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebat dan boleh didenda, jika sabit kesalahan. � BERNAMA
�
Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/kes/2021/09/867119/pesara-dakwa-ditipu-anak-saudara |
Rugi lebih RM11,000 terpedaya panggilan scammer |
|
|
|
Friday, 27 August 2021 14:01 |
Ogos 27, 2021 10:55 MYT KUANTAN: Seorang pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi membuat laporan polis mendakwa adiknya menjadi mangsa sindiket penipuan hingga mendorong keluarga membuat bayaran lebih RM11,000.
Pengadu berusia 24 tahun menerima panggilan daripada adiknya yang berusia 22 tahun pada Khamis meminta wang untuk membayar kos penginapan tempat kerja selepas diminta berbuat demikian oleh pengurusnya di Kuala Lumpur.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang, Superintendan Mohd Wazir Mohd Yusof berkata, mangsa membantu adiknya itu dengan membuat bayaran dengan jumlah keseluruhan RM6,847 melalui sebuah akaun bank atas nama seorang lelaki yang diberikan adiknya itu.
Menurutnya, pada petang hari sama, adik pengadu menghubungi ibunya pula untuk meminta wang tambahan bagi tujuan sama.
�Kira-kira jam 5 petang pada hari berkenaan, ibu pengadu ke bank dan memindahkan wang ke akaun sama berjumlah RM4,336.
�Pada hari berikutnya, pengadu dihubungi adiknya memberitahu bahawa wang yang diminta bukan untuk penginapan sebaliknya dia menjadi mangsa panggilan sindiket penipuan,� katanya dalam kenyataan pada Jumaat.
Mohd Wazir berkata, susulan kejadian, pengadu membuat laporan polis di Balai Bolis Mentakab pada Khamis.
�Kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan,� katanya.
*Berita asal di Sinar Harian
�
Sumber: https://www.astroawani.com/berita-malaysia/rugi-lebih-rm11000-terpedaya-panggilan-scammer-316313 |
Protect motor insurance consumers - FOMCA |
|
|
|
Wednesday, 18 August 2021 10:50 |
August 16, 2021 @ 12:15am LETTERS: Nicholas King's article on Allianz Road Rangers (NST, Aug 4) is an accurate description of what happens to many motorists after an accident.
The Federation of Malaysian Consumers Associations (Fomca) concurs that it can be traumatising if those involved have died or suffered serious injuries.
The journey after an accident � the mediation between car owners, the police report and encountering unscrupulous touts � is a nightmare for motorists. Some motorists will experience depression after the accidents even though they are covered by insurance.
Fomca has received numerous complaints through its consumer complaint centre, the National Consumer Complaint Centre (NCCC), about vehicle insurance and the agony consumers go through to get their claims approved and to get their vehicles back.
Fomca also agrees with the Allianz chief executive officer's stand that insurance companies should do more to protect consumers and provide satisfactory services, as these are enshrined in the Fair Treatment of Financial Consumers (FTFC) guidelines issued by Bank Negara Malaysia.
Fomca cannot deny his claim that motor insurance is a billion-ringgit scam.
Bank Negara must ensure that consumers are protected from dubious parties involved in motor insurance.
Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) must ensure that consumers are protected under the FTFC and are not victimised by insurers.
|
Read more...
|
Frustration builds over refunds from online shopping platforms |
|
|
|
Friday, 06 August 2021 12:44 |
August 6, 2021 7:30 AM PETALING JAYA: When Leona Lopez received her bulk order of household products from an online shopping platform, she was surprised to find some of the items damaged.
Lopez said it was difficult to get a refund or have her items replaced as it took days for a seller to reply to her inquiries and, usually, there would be no satisfactory solution.
�When I tried returning just one item, I was told it was rejected and they (online shopping platform) would return the item to me. I was confused. Would they send me back a new item or the damaged one?� she asked.
She said that with the pandemic, many have resorted to buying items online as they do not want to risk going out.
�When we purchase items online, we hope that they come as per the image shown on the site,� she said.
Recently, she said, she had purchased a mountain bike hub and when it arrived, the front hub was damaged, and her refund request is still under review.
She said it is frustrating when this happens, especially when sellers do not pack their items properly.
�I am sure I am not the only one experiencing this. I just hope that shopping online platforms can assist and protect their buyers. We should not be forced to accept wrong items or damaged ones,� she said.
Federation of Malaysian Consumers Associations (Fomca) CEO Saravanan Thambirajah said it has received many complaints on such issues since the movement control order (MCO) was implemented.
Saravanan said Fomca has received about 380 complaints this year.
�One of the common complaints is on customer service. There are cases where consumers have to file the same complaint a few times before they are heard,� he told FMT.
He said online shopping platforms should appoint customer care consultants to look into the complaints rather than use automated machines.
|
Read more...
|
4 ditahan disyaki tipu berkait tuntutan insurans tak wujud |
|
|
|
Friday, 06 August 2021 12:42 |
Ogos 5, 2021 @ 8:12pm KUALA LUMPUR: Polis menahan empat individu, termasuk seorang wanita yang dipercayai terbabit kegiatan penipuan berkaitan tuntutan insurans tidak wujud.
Semua suspek ditahan dalam serbuan di sebuah premis di Jalan Kuchai Lama, di sini, semalam.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Mohd Mahidisham Ishak, berkata pihaknya menerima satu laporan polis berkaitan kes penipuan panggilan telefon, kononnya daripada syarikat insurans yang mendakwa pengadu membuat tuntutan palsu bernilai RM78,800.
"Pengadu juga didakwa terbabit dengan aktiviti penggubahan wang haram dan diminta memasukkan sejumlah wang ke dalam satu akaun bank diberikan, kononnya bagi menyelesaikan perkara itu.
"Bagaimanapun, pengadu yang menyedari cuba ditipu kemudian membuat satu laporan polis dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 420/511 Kanun Keseksaan," katanya dalam kenyataan, hari ini.
Mohd Madisham berkata, susulan laporan itu, pihaknya membuat serbuan di sebuah premis di Jalan Kuchai Lama, yang membawa kepada penahanan empat individu termasuk seorang wanita berusia 26 hingga 39 tahun, semalam.
"Kami turut merampas 25 telefon bimbit pelbagai jenama dan tiga komputer riba dalam serbuan itu. Siasatan awal mendapati sindiket itu dipercayai sudah beroperasi selama tiga bulan.
"Kami percaya tangkapan empat individu berkenaan dapat menyelesaikan lima kes penipuan membabitkan kerugian berjumlah RM595,122 yang sedang disiasat JSJK di beberapa kontinjen," katanya menambah, semua yang ditahan direman sehingga esok untuk siasatan lanjut.
Beliau menasihatkan orang ramai supaya tidak mudah percaya dengan sebarang panggilan telefon yang menyamar sebagai ejen insurans, pegawai polis, pihak mahkamah dan pihak bank.
"Buat semakan dengan agensi berkaitan terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan. Jangan mendedahkan data peribadi atau maklumat perbankan kepada mana-mana individu yang tidak dikenali.
|
Read more...
|
Suri rumah rugi RM45,000 ditipu pelaburan bitcoin |
|
|
|
Wednesday, 04 August 2021 12:32 |
Ogos 4, 2021 09:30 MYT KUANTAN: Hanya kerana keinginan untuk cepat kaya, seorang suri rumah berputih mata selepas semua wang simpanannya berjumlah RM45,000 lesap akibat diperdaya pelaburan bitcoin tidak wujud pada 26 Julai lalu. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang, Superintendan Mohd Wazir Mohd Yusof berkata, mangsa berusia 56 tahun dikatakan berminat untuk melabur selepas melihat satu iklan dan terus membuat pendaftaran dengan sebuah syarikat bagi tujuan pelaburan.
Menurut beliau, selepas itu, mangsa menerima panggilan daripada seorang lelaki bernama David Kaminsky memaklumkan wang pelaburan akan digandakan ratusan ribu jika berminat untuk melabur. "Pada 27 Julai, jam 4.32 petang, mangsa telah membuat pemindahan wang sebanyak RM30,000 melalui aplikasi bitcoin.
"Kemudian, pada keesokan harinya, kira-kira jam 3.26 petang, mangsa memasukkan lagi wang sebanyak RM15,000 melalui bitcoin yang sama," katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.
Beliau berkata, pada Isnin lalu, mangsa menerima panggilan dari David Kaminsky minta kemasukan wang RM50,000 bagi tujuan pembayaran cukai keuntungan.
Jelasnya, suspek mendakwa mangsa akan memperoleh keuntungan pelaburan RM480,000 seandainya memasukkan wang seperti diminta.
"Bagaimanapun mangsa tidak mengendahkan permintaan itu kerana wang simpanannya sudah habis dilaburkan selain mula mengesyaki ditipu.
"Susulan itu, mangsa telah tampil membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan petang Selasa," katanya.
Dalam perkembangan sama, Mohd Wazir memaklumkan seorang pelajar berusia 21 tahun turut menjadi mangsa penipuan pelaburan tidak wujud sehingga menyebabkan kerugian RM10,960. Menurut beliau, mangsa berminat untuk melabur selepas diperkenalkan rakannya mengenai perolehan berganda sekiranya melabur.
|
Read more...
|
Macau scam syndicates now targeting those aged above 51 |
|
|
|
Tuesday, 27 July 2021 12:11 |
July 24, 2021 5:47 PM KUALA LUMPUR: Older adults aged 51 and above form the largest age group of victims of Macau scam syndicates due to their lack of exposure to such cases.
Federal Commercial CID director Mohd Kamaruddin Md Din said those aged 51 and above were the prime targets of the syndicates because they were financially stable and had savings for their old age.
He said the findings were from a police analysis of cheating cases in the country.
�It is sad when money to be used for retirement disappears because people become victims of fraud,� he said in a statement today.
Based on police statistics, Kamaruddin said 29.3% or 1,621 individuals of the 5,535 Macau scam victims, reported from 2019 to June this year, were aged 51 and above.
He said victims aged 41 to 50 made up 17.8% of the cases, those aged 31 to 41 formed 25.3%, those from 21 to 30 made up 26.2%, while victims under 20 years old formed 1.5% of the cases.
Kamaruddin added that during the period, 5,527 Macau scam cheating cases were recorded by the department, involving losses totalling RM327,910,835.05.
A total 2,466 cases were recorded in 2019 (with losses of RM121.85 million), 2,247 cases in 2020 (RM172.7 million) while 814 cases were reported from January to June this year (RM33.3 million), he added.
He said communication among family members was crucial to channel information and keep each other alert on such cases as well as the latest cheating methods used by the syndicates.
He said children who were directly exposed to information on social media should inform older family members, including their parents, on the issue.
�
Source: https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2021/07/24/macau-scam-syndicates-now-targeting-those-aged-above-51/ |
Lapor BNM jika bank enggan beri moratorium |
|
|
|
Tuesday, 27 July 2021 12:09 |
KUALA LUMPUR: Orang ramai perlu membuat aduan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) sekiranya ada bank komersial enggan meluluskan pemberian moratorium pinjaman.
Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk Dr Marimuthu Nadason, berkata BNM memaklumkan pihaknya bahawa individu yang terjejas pendapatan ketika pandemik perlu menghubungi bank masing-masing untuk mendapatkan moratorium pinjaman.
"Dalam sesi pertemuan secara maya, baru-baru ini, BNM berkongsikan inisiatif yang diambil dan menyarankan pengguna menghubungi bank masing-masing untuk mendapatkan moratorium.
"BNM memaklumkan bank komersial menerima jumlah panggilan yang tinggi membabitkan moratorium dan bantuan bayaran balik pinjaman.
"FOMCA menyarankan pengguna untuk membuat laporan kepada BNM jika bank komersial enggan memberikan moratorium pinjaman.
"BNM boleh dihubungi menerusi BNMTELELINK di talian 1-300-88-5465 (1-300-88-LINK)," katanya dalam kenyataan, hari ini.
Marimuthu berkata, BNM juga memaklumkan syarikat insurans menawarkan moratorium selama tiga bulan dan pengguna perlu menghubungi syarikat atau ejen insurans masing-masing untuk maklumat lanjut.
Katanya, FOMCA turut memaklumkan kepada BNM mengenai aduan pengguna, khususnya warga emas yang berdepan isu perlindungan insurans luput kerana lonjakan premium.
"BNM memaklumkan mereka sedang menyiasat mengenai 'Inflasi Perubatan' kerana industri insurans menggunakan alasan itu untuk menaikkan premium perubatan.
"FOMCA menyokong usaha ini dan berharap BNM akan memainkan peranan penting pada masa depan dalam mengawal kenaikan premium menggunakan alasan inflasi perubatan," katanya.
Dalam pada itu, Marimuthu menasihatkan pengguna yang berdepan masalah kewangan dan sukar menguruskan hutang, supaya menghubungi Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) untuk mendapatkan bantuan dan nasihat kewangan percuma.
"AKPK akan memberi kaunseling atau membantu membuat penstrukturan pinjaman dengan memberi keutamaan kepada kebajikan pengguna," katanya.
�
Sumber: https://www.msn.com/en-my/news/berita/lapor-bnm-jika-bank-enggan-beri-moratorium/ar-AAMt0yp |
Jangan mudah terpedaya dengan gimik jualan murah di internet - MCMC |
|
|
|
Friday, 23 July 2021 10:53 |
Julai 23, 2021 10:32 MYT CYBERJAYA: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) ingin memberi peringatan kepada orang ramai untuk tidak terpedaya dengan sebarang gimik jualan murah yang terdapat di dalam Internet.
Kebanyakan produk ini dijual daripada laman sesawang atau aplikasi tidak berdaftar di dalam negara dan ia tidak tertakluk kepada akta di dalam Malaysia.
Sesetengah produk yang dipromosikan di platform tersebut mempunyai kecenderungan untuk menyerupai produk berjenama.
Pengguna juga akan menghadapi masalah untuk mendapatkan hak pengguna daripada platform berkenaan jika kualiti produk yang telah dibeli melalui gimik jualan murah tersebut gagal memenuhi jangkaan yang dikehendaki oleh pengguna.
Justeru, sebagai langkah yang lebih selamat, orang ramai adalah digesa untuk lebih bijak dalam menilai jualan dan promosi di platform e-dagang sedemikian. Sentiasa berwaspada dengan promosi yang dijalankan dan platform yang digunakan ketika melakukan transaksi.
Di samping itu, teliti juga syarat-syarat perkhidmatan dan polisi yang berkaitan dengan pembayaran balik dan pampasan yang ditetapkan oleh penyedia platform edagang, bagi melindungi diri daripada terdedah kepada risiko yang tidak diingini.
JABATAN KOMUNIKASI KORPORAT MCMC
�
Sumber: https://www.astroawani.com/berita-malaysia/jangan-mudah-terpedaya-dengan-gimik-jualan-murah-di-internet-mcmc-309877 |
Man losses RM39,000 after downloading app offering discount for utility bills |
|
|
|
Thursday, 22 July 2021 11:13 |
July 20, 2021 @ 3:30pm KUCHING: A 49-year-old man lost RM39,700 after downloading a mobile application that required him to provide his personal details including banking information.
Sibu police chief Assistant Commissioner Stanley Jonathan Ringgit said the victim, a self-employed man, saw an advertisement introducing the application dubbed as 'Direct Pay' when browsing his social media account on Friday.
He said the advert caught the victim's attention as it offered an eight per cent discount for utility bills paid via the application. "He (victim) sent a message to the number that appeared on the advertisement to ask for more information. Later, he received a reply (from WhatsApp), instructing the victim to download the application and provide his personal details, including bank information to enjoy the discount.
Stanley said the victim received a phone call from the bank the next day, stating that 12 transactions, involving RM23,700, had been transferred to a particular account.
"The victim had no idea whose account that was and only realised he was cheated later and lodged a police report."
The case is being investigated under Section 420 of the Penal Code for cheating and dishonestly inducing delivery of property.
�
Source: https://www.nst.com.my/news/crime-courts/2021/07/710057/man-losses-rm39000-after-downloading-app-offering-discount-utility?fbclid=IwAR3SLDCPp_n3dghOOlSvvdrkI4GNw61WimK3F0Vzsh6nhhfo6BSquNDcGQI |
|